Doorgaan naar hoofdcontent

Haakpatroon Zomertop Zonneschijn


Haakpatroon Zomertop Zonneschijn

 
Al een hele poos riepen deze knalgele bolletjes me vanuit de kast toe dat ze héél graag gehaakt wilden worden! Maar ik wist niet wat ik er van zou maken. Tot ik een paar weken terug, op het schoolplein van de school waar ik werk, de kleuters met kleden zag spelen. Daar zat ook een prachtige blauwe lap stof met bloemetjes bij. Ik was bijna geschokt toen ik die prachtige stof als een vodje op het plein zag liggen :) Ik viste hem er snel tussenuit en vroeg na of ik hem mee naar huis mocht nemen. Want ik zag gelijk een zomerse, zwierige, lange rok voor me! En ik wist ook gelijk dat ik dan van die citroengele bolletjes in de kast een zomertop er op wilde haken. Zo gezegd, zo gedaan. De rok is genaaid, de top is gehaakt én het (gratis!) patroon vind je hieronder. Veel haakplezier!


Benodigdheden:
Phildar Phil Noe, 5 bollen Citron * juni 2023: ik haak hem nu nog eens, maar dan met Drops Belle, waarschijnlijk ook 5 bolletjes, mogelijk 6. 
Haaknaald 3,5mm * juni 2023: met Drops Belle gebruikte ik haaknaald 3,0mm.
Stopnaald
Schaar

Stekentabel:
L = losse
Hv = halve vaste
V = vaste
St = stokje
Cl5 = cluster van 5 samen gehaakte stokjes
Stk = steek


 
Vooraf:
Van stokjestoer tot en met stokjestoer is bij mij 5 cm hoog, en 5 clusters breed is bij mij 7,5 cm. Je kunt een proeflapje haken met jouw garen en haaknaald om te kijken of dit overeenkomt en dit zo nodig aanpassen. Je kunt deze top makkelijk met een ander soort garen haken. Maak gewoon een proeflapje zoals hierboven beschreven, of haak wat meer/minder toeren en zet wat meer/minder steken op.

Het shirtje is beschreven voor een maat M. De maat is makkelijk aan te passen door meer of minder steken op te zetten (per 3) en door meer of minder toeren in de basis te haken. De afmetingen van mijn shirtje zijn als volgt. Hoogte van boord tot schouder: 40 cm. Breedte van oksel tot oksel: 43 cm. Breedte boord van zijnaad tot zijnaad: 37 cm. Breedte hals tussen schouder: 25 cm: Breedte per schouder: 8 cm.
*juni 2023. Afmetingen met Drops Belle: ik ben er nog mee bezig, de breedte blijft hetzelfde, in de lengte wordt hij iets langer zonder iets aan het patroon te veranderen. 

Het voor- en achterpand zijn qua patroon bijna gelijk, alleen de laatste 5 toeren zijn anders en worden dus apart beschreven.

Panden:
Haak er twee, zie voor de laatste 5 toeren de beschrijving van voorpand en achterpand apart.
Zet een meervoud van 3 lossen op + 2 lossen. Ik zette 78+2=80 lossen op.
Toer 1: 2l (=1e st), st in 4e en elke volgende l. (80)
Toer 2: 2l (=1e st), 1 stk overslaan, st/l/st in 1 stk. *2 stk overslaan, st/l/st in 1 stk*. Herhaal tussen * tot er nog 2 stk over zijn. 1 stk overslaan, st in laatste stk. (80)
Toer 3: 2l (=1e st), *1l, cl5 om losse vorige toer, 1l*. Herhaal tussen * tot einde, 1 st in laatste stk. (80)
Toer 4: 2l (=1e st), 1l. *2 samen gehaakte stokjes waarvan 1 beentje vóór cl5 en 1 beentje ná cl5, 2l*. Herhaal tussen * tot einde maar haak dan 1l i.p.v. 2 en eindig met een st in laatste stk. (80)
Toer 5: 2l (=1e st), 1st om l, *1st tussen 2 samen gehaakte stokjes vorige toer, 2st om 2l vorige toer*. Herhaal tussen * tot einde. Eindig met 1st om laatste l en 1st in laatste stk.
Toer 6 en verder: Herhaal toer 2 tot en met 5 tot je de gewenste hoogte hebt bereikt. Ik haakte in totaal 8 keer het patroontje en maakte er de 9e keer een voor- of achterpand van. De beschrijving daarvan volgt onder de foto.


 
Vervolg achterpand:
Haak nog eens toer 2, 3 en 4.
Laatste toer: haak als toer 5, maar dan: 16st, 2 lossen en hv in volgende stk, 46v, hv en 2 lossen in volgende stk, 16st. Hecht af, werk de draad weg.

Vervolg voorpand:
Je haakt nog één keer het patroon volgens toer 2-5, maar dan kort, nl. 5 groepjes naast elkaar over 17 stk aan het begin én nog een keer hetzelfde aan het einde van de toer. Hecht af, werk de draad weg.

Naaien:
Naai de schoudernaden van het voor- en achterpand over de 17 stk aan elkaar (2x).
Naai de zijnaden van onder tot boven vast tot en met de clustertoer van de 5e herhaling van het patroon. Werk de draden weg

Mouwen:
Toer 1: Haak om elk stokje of 2 lossen van het armsgat: 4st. Sluit met een hv in 1e st.
Toer 2: *2st in 1 stk, 3st*. herhaal tussen * tot einde. Sluit met een hv 1e stk.
Hecht af, werk de draad weg.
 


Boord langs onderkant:
Toer 1: *2st samen haken, 6st*. Herhaal tussen * tot einde. Hv in 1e stk.
Toer 2: 2st, *2st samen haken, 5st*. Herhaal tussen * tot einde. 3st, hv in 1e stk.
Toer 3: *2st samen haken, 4st*. Herhaal tussen * tot einde. Hv in 1e stk.
Toer 4: st in elke stk. Hv in 1e stk.
Toer 5: v in elke stk. Hv in 1e stk.
Hecht af, werk de draad weg.
Je zomertop is klaar! Veel draagplezier in de zonneschijn :)
Liefs Jantine

 

Reacties

  1. Ontzettend mooi. De rok en het truitje. Kan zijn dat ik vanmiddag nog met het truitje begin. Garen en haaknaald ligt al klaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mijn haakboek kopen

Yiehaaa! 🥳 Je wilt mijn boek kopen! Superleuk 😁 Via   deze link   kan je mijn boek bestellen. Dat is via het affiliate programma van Bol.com. Zo verdien ik er iets extra’s aan, terwijl het jou niets extra's kost 😉 * Vanaf nu tot eind juli 2023 is mijn boek op bol.com 25% goedkoper! Staat hij dus al een poosje op je verlanglijstje? Dan is nú het moment om te kopen 🥳 Bedankt voor je bestelling, en ik hoop dat je heel veel handwerkplezier aan mijn boek beleeft. 🥰

Antiwinterdip CAL

Week 8 - rand 1 maart 2019 En aan al het goede komt een eind… Het is alweer de laatste week van onze vrolijke AntiwinterdipCAL! Wat hebben de kleuren en vrolijke onderwerpen mij geholpen om positief te blijven denken. Jullie ook? Ik wens je veel plezier met het maken van de rand om je vrolijke denken. Benodigdheden: Acryl garen geel, roze, blauw, donkerroze Haaknaald 4 Schaar Stopnaald   Gebruikte steken: L = losse Hv = halve vaste V = vaste Cl5 = cluster van 5 stokjes ( je begint een stokje, maar doet de laatste doorhaal niet. Dat doe je 5 keer in dezelfde steek, dan haal je in een keer de draad door alle lussen op je naald.) Beschrijving: Toer 1: met geel, en haak vast een roze draad mee. Hecht aan in een hoek. Haak een vaste, cl5 met roze en een vaste weer met geel. Dan *5 vasten met geel, cl 5 met roze*, herh *-* tot de hoek, dan nog 5 vasten met geel. In de hoek haak je steeds 1 vaste geel, cl 5 met roze, 1 vaste met geel.   Herha